Overgewicht belangrijke voorspellende factor hart- en vaatziekten en diabetes.

Overgewicht belangrijke voorspellende factor hart- en vaatziekten en diabetes.

Een recente studie uitgevoerd van 2015 tot 2017, met meer dan zeven duizend mensen, toont het verband aan tussen overgewicht en hart- en vaatziekten. Deze studie toont aan dat overgewicht samen gaat met stijging van de bloeddruk. Tegelijkertijd toont de studie ook aan dat het voorkomen van diabetes en cholesterolverhoging ook groter was bij de groep met overgewicht.

Onder degenen met een normaal BMI was de bloeddruk bij 45% te hoog, bij degenen met overgewicht was dat 67%, om bij de klassen 2 en 3 van obesitas door te stijgen naar respectievelijk 79% en 87%. Opvallend aan deze cijfers is het lineaire verband: een significante bloeddruktoename naarmate het gewicht hoger is. Dat betekent dat de BMI, los van andere invloeden, een onafhankelijke risicofactor voor hoge bloeddruk is. Volgens de onderzoekers kan de BMI worden gebruikt als een eenvoudige en effectieve voorspeller van hypertensie.

Referentie:Landi F, Calvani R, Picca A, Tosato M, Martone AM, Ortolani E, Sisto A, D’Angelo E, Serafini E, Desideri G, Fuga MT, Marzetti E. Body Mass Index is Strongly Associated with Hypertension: Results from the Longevity Check-up 7+ Study. Nutrients. 2018 Dec 13;10(12)

Tegelijkertijd is dit goed nieuws. Dit betekend meteen ook dat: in het probleem de oplossing schuilt. Met voeding en leefstijl kan jij je gezondheid herstellen. Hoe pak je dit aan? Waarschijnlijk heb je al heel wat diëten achter de rug zonder resultaat. Of ben je vervallen in een jo-jo waardoor je na je dieet nog meer weegt dan voorheen. Het voorbije jaar heeft een student dieetleer deze resultaten in kaart gebracht van het 3-isOne-traject: 3-isOne-studie overzicht

Lichaamssamenstelling: Belangrijk voor duurzaam gewichtsverlies is de juiste kennis over voedingsmiddelen en interactie met je lichaam, je brein en je hart. Bij overgewicht dient een aangepaste eet- en leefstijl dient te leiden tot vetverbranding en al zeker niet tot afbraak van je spiermassa. Een eenvoudige meting van je lichaamssamenstelling geeft je de juiste informatie. Controleer dit wekelijks of 2-wekelijks. Je gewicht alleen controleren leidt vaak tot heel veel frustratie omdat deze informatie niet volledig is.  BMI, je body-massindex, is een richtlijn je lichaamssamenstelling. Echter je het meten van alle parameters waaronder je vochtgehalte, de spier- bot- en vetmassa, vormen essentiële bijkomende informatie die aangeven of je huidige leefstijl goed of niet goed is voor jouw lichaam. Gewichtsverlies dient te leiden tot vetmassaverlies. Wat als je vetverbranding niet in gang schiet, dan heeft je lichaam een duwtje nodig.

Vetverbranding:

  • Bewegen geeft aan je lichaam de prikkel om spieren te doen groeien en vetten te verbranden. Voornamelijk krachttraining en intervaltraining geven de beste resultaten.
  • Na jaren jo-jo diëten of jaren van vetopstapeling is je lichaam het spoor kwijt om in vetverbranding te gaan. Dit kenmerkt ook pre-diabetes of de hyperinsulinemie die aanwezig bij hart- en vaatziekten risico en ook bij diabetici zelf. Het ondersteunen van de vetverbranding met de juiste voedingssupplementen is net dat wat er voor zorgt dat je resultaat behaald. Een voedingssupplement met extract uit Garcinia Cambogia heeft bewezen resultaat op activeren van de vetverbranding. Eens je vetverbranding actief, blijft ze actief. Samen met Chroom en Inositol zal dit extract er ook voor zorgen dat je hongergevoel snel afneemt. Uiteraard dien je minder calorieën in te nemen dan je lichaam nodig heeft. Pas dan gaat je lichaam reserves aanspreken. Het voedingssupplement zorgt dat de juiste reserves, je vetmassa, aangesproken worden.
  • Hoe raar het ook klinkt, soms sport of werk je teveel en heeft je lichaam rust nodig om zijn spieren te laten groeien. Je vetverbranding heeft voldoende rust en slaap nodig om optimaal te werken.

Conclusie: Een goede analyse brengt voor jou in kaart wat jij, of je lichaam, nodig heeft om tot het gewenste duurzame resultaat te komen. Hiervoor start 3-isOne altijd met een grondige analyse aan de hand van een vragenlijst. Deze vragenlijst brengt de oorzaak van jouw klachten in beeld. Zodat er voor jou een traject, leefstijlplan, op maat gemaakt kan worden. Dat tot duurzame resultaten leidt, met herstel van chronische ziekte en als bonus heel wat gewichtsverlies! Contacteer hiervoor een 3-isone coach uit jouw regio.

Deel deze post