Wat is de beste fitness-snack?

Wat is de beste fitness-snack?

Wat is de beste fitness-snack?

Veel mensen die gaan sporten om fit te blijven, zitten met een dilemma. Ze hebben sneller weer honger omdat ze meer calorieën verbranden, maar ze willen er ook niet te veel opnemen. Anders hebben het gevoel dat ze voor niets al die energie verbruiken. Maar het is ook niet de bedoeling dat je na het sporten van pure uitputting op de zetel moet ploffen. Een snack is dus vaak wél een goed idee. Maar wat eet je dan om snel energie te krijgen en waardoor je toch niet het gevoel krijgt dat je work-out voor niets is geweest? De beste fitness-snack is vast niet wat je denkt…

Een banaan de beste fitness-snack?

Veel sporters eten bananen voor, tijdens of na hun work-out. Het is tenslotte fruit en dus gezond! En door de natuurlijke suikers, geeft een banaan snel energie. Dat klopt helemaal! Maar een banaan is ook heel rijk aan koolhydraten. Je zult je met een banaan snel terug energiek voelen, maar je energieverbranding zal wel onmiddellijk stoppen. Toch niet zo’n ideale fitness-snack dus…

Misschien een eitje als fitness-snack?

De beste fitness-snack heeft drie belangrijke eigenschappen:Beste fitness-snack

  • die geeft energie,
  • die voedt optimaal de spieren,
  • die zorgt ervoor dat de vetverbranding in actie blijft.

Als die snack ook nog eens eenvoudig te bereiden is en goedkoop, is hij helemaal perfect!
Een ei voldoet aan al die voorwaarden!

Eieren zijn vanzelfsprekend rijk aan eiwitten. Ons lichaam zet eiwitten om naar aminozuren en dat zijn dan weer de perfecte bouwstenen voor onze spieren. Een ei heeft bovendien het meest ideale aminozuurpatroon om de spieren te voeden. Zelfs gespecialiseerde sportvoeding of sportdrankjes uit de supermarkt en proteïneshakes kunnen niet tippen aan een simpel eitje. Ze bevatten vaak wel veel proteïnen maar halen toch slechts een waarde van 70 tot 80% in vergelijking. Eitjes bevatten geen koolhydraten waardoor ze langzaam energie geven. Hierdoor blijft je lichaam vet verbranden. En ze zijn ook rijk aan vet!

Geen vet tijdens het sporten?!

Wacht… Is veel vet in je sportsnack een voordeel? Noemen ze een eierdooier vaak geen cholesterolbol?
Rond vetten zijn veel misvattingen. Vetten opnemen is niet per se negatief. Ze geven langzaam energie waardoor je lichaam ook vetten blijft verbranden. Kies je voor iets koolhydraatrijk, dan krijg je snel energie maar stopt je vetverbranding onmiddellijk.

Hoe bereid je dat eitje?

Eiergerechten maken, is supergemakkelijk!
Je kunt gewoon enkele hardgekookte eitjes meenemen naar de fitness voor tijdens of na het sporten. Of je kunt vooraf nog een eitje eten. Maar je kunt ook een omeletje, roereitje of spiegeleitje met groenten maken. Er zijn talloze lekkere en eenvoudige receptjes om te maken, zoals het receptje hieronder:

Receptje: Spiegeleitjes met ui, courgette en tomaatjes

Ingrediënten:28947937_ml

  • 2 eieren
  • courgette
  • tomaten
  • 500 gr umepasta
  • sla
  • pompoenpitten
  • 1 lente-uitje
  • 1 el olijfolie

Bereiding:

Kook de pasta en stoof de courgette met de tomaatjes. Snipper daarbij een lente-uitje en voeg de pompoenpitten toe. Werk het geheel af met enkele blaadjes sla en wat olijfolie. Tenslotte maak je de spiegeleitjes en schik je die bovenop je pastagerecht.

Smakelijk!

Deel deze post