Je immuunsysteem redt je leven iedere dag, ondersteun het met kruiden uit de natuur.

Je immuunsysteem redt je leven iedere dag, ondersteun het met kruiden uit de natuur.

Ons immuunsysteem werkt dag in dag uit, stilletjes achter de schermen. Je lichaam heeft geen vaccin nodig om een griep te bestrijden of te vermijden, maar een goed immuunsysteem, voldoende slaap, voldoende water en goede voeding. Je kan hierop vertrouwen. Het werkt nog beter als jij het de nodige ondersteuning geeft.

Onze immuniteit bestaat uit een specifieke afweer en een niet specifieke afweer.

  • Bij een eerste contact met een micro-organisme reageert het lichaam met een niet-specifieke afweerreactie, verzorgd door granulocyten, monocyten en macrofagen.
  • Nu gaat het specifieke immunsysteem hiervan een soort databank opmaken in je lichaam. Zodat bij hernieuwd contact met deze indringer, die snel herkend zal worden door het specifiek immuunsysteem snel aangevallen via de specifieke afweerreactie door T-lymfocyten.

Wat kan je zelf doen.

Wanneer onze weerstand niet krachtig genoeg is vermenigvuldigen ziektekiemen zoals bacteriën, virussen en parasieten zich heel snel en ontstaan verkoudheden, oorontstekingen, verstopte neus of zelfs griep, kunnen we ziek worden op reis, na veelvuldig antibioticagebruik, enz….. Daarenboven kan bij extra werk, inspanningen en  vermoeidheid het immuunsysteem wat ondersteuning gebruiken. Waar traditionele geneesmiddelen enkel de symptomen gaan onderdrukken kan jij zelf met lekkere gerechtjes en drankjes, voor kinderen van 1 tot en met 99 jaar, de 3 systemen van je afweermechanisme ondersteunen.

1.         Bescherming van cellen en weefsels tegen oxidatieve stress. Antioxidanten dragen bij       tot de instandhouding van een normale huid  (barrière 1) 

2.         Rijke voedingsbron, bijvoorbeeld groenten, voor de darmflora (barrière 2)

3.         Specifieke stofjes die bijdragen  tot een normale werking van het immuunsysteem dat lichaamsvreemde micro-organismen onschadelijk maakt. (barrière 3)

•          Weert nieuwe ziekmakende micro-organismen uit het lichaam. (Niet-specifiek immuunsysteem)

•          Maakt antistoffen aan tegen reeds gekende ziekmakers. (Specifiek immuunsysteem) Dit is ook het werkingsprincipe van vaccins. 

Er bestaat een sterke wisselwerking tussen de twee verschillende elementen van het afweersysteem. Weet dat een vaccinatie enkel de specifieke afweer stimuleert. Gevaccineerde mensen met een zwak immuunsysteem hebben daardoor niet veel baat bij vaccinatie.

Vezels, essentieel voor een goede spijsvertering en weerstand

Een heel belangrijke voedingsstof zijn vezels, die voorkomen in volkoren granen, bonen, fruit en groenten. We noemen ze ook wel een prebiotica omdat ze in feite meer voeding zijn voor alle goede micro-organismen in onze buik. Vezels vooral uit volle granen, groenten, noten en zaden, zijn essentieel voor een gezond spijsverteringsstelsel, ze houden de darm schoon, voorkomen dat  ziekmakende bacteriën, of schimmels gaan groeien in onze darmen. Ze zorgen dat ophoping van giftige stoffen uitgescheiden worden. Dit voorkomt ontstekingen en verhoogt de weerstand.

Eet dus volop noten, zaden en volle granen, zoals bijvoorbeeld:

Haver

Haver bevat betaglucaan, wat het cholesterolpeil omlaag brengt en de afweer versterkt. Betaglucaan gaat infecties van het bovenste deel van de luchtpijp tegen, en bevordert waarschijnlijk ook de activiteit van witte bloedcellen. Het helpt ook de slijmvorming in je luchtwegen te verminderen. Eet in de winter regelmatig havermout pap of maak een papje van havergrutten. Bovendien is haver rijk aan Silicium wat zeer goed is voor de botten van groeiende kinderen.

Mineralen ter ondersteuning van je afweer

Selenium nodig is voor de productie van antilichamen. IJzer verhoogt de weerstand. Zink is zowat het belangrijkste immuniteitsmineraal. Deze  mineralen komen rijkelijk voor in zaden, noten,  en groene bladgroenten.

Pompoenpitten en amandelen

Pompoenpitten en amandelen bevatten veel antioxidanten zoals carotenoïden en vitamine E. Antioxidanten kunnen ontstekingen verminderen en je cellen tegen schadelijke vrije radicalen beschermen. Daarom kan voeding met antioxidanten helpen beschermen tegen veel verschillende ziekten. Bovendien is  Vitamine E is erg goed voor je longen. Pompoenpitten zijn rijk aan antioxidanten, ijzer, zink, magnesium

Kruiden en specerijen hebben de grootste antioxidant-capaciteit van alle voedingsstoffen en bevatten vaak ook fytochemische stoffen die ons beschermen tegen ziekten. Door kruiden aan je voeding toe te passen heb je unieke smaakmakers en gelijk goede stoffen aan je gezonde voeding toegevoegd.

Kaneel

Deze verwarmende specerij is rijk aan een essentiële olie dieonze natuurlijke weerstand versterkt. Dit is vooral van belang bij virale infecties, zoals  verkoudheden en griep. Kaneel verzwakt zowel virussen als bacteriën,  zodat infecties zoals bacteriële bronchitis en sinusitis kunnen worden vermeden.

Hoe eerder je start hoe beter het resultaat. Bovendien is het een heerlijke smaakmaker in gerechten en drankjes.

Anijs- of venkelzaadjes bij slijm en snot!

Aromatische zaden, zoals venkel en anijs, verminderen de slijmvorming. Anijszaad met zijn dropsmaak verzacht keelpijn en verlicht opstoppingen in de long- en keelholten.

Genezend drankje

Kneus een kop anijs- of venkelzaad in een mortier en voeg 1 l heet water (kook water gedurende 20 minuten op een heel laag vuurtje voor een extra effect). Breng op smaak met 1 koffielepel honing en een snuifje kaneel. Drink deze thee tot drie keer daags drinken zo warm mogelijk.

Deel deze post